順天堂グローバル教養論集第一巻20160325
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441. 問題の所在1.1. 今日的な教育の課題 経済協力開発機構(OECD)における国際学習到達度調査(PISA)の結果から、日本の子どもには、「思考力・判断力・表現力等を問う読解力や記述式問題、知識・技能を活用する問題に課題」があることが分かってきた(文部科学省,2007)。 このことに対して、平成20年1月に出された中央教育審議会「答申」(中央教育審議会、2008)では、上記の課題を踏まえ、「思考力・判断力・表現力等の育成」を基本的な考え方の 研究論文 科学的な表現力の育成を図る中学校理科授業の実践研究-採点規準表と話合い活動の方略の工夫-Practice Study of Junior High School Science Classes to Improve Students’ Power of Scientic Expression: A Strategy Using a Marking Standard List and Activity宮下  治1)* 平井 祐太郎2)Osamu MIYASHITA1)* Yutarou HIRAI2)Abstract The authors developed a strategy for junior high school science classes to improve stu-dents’ ‘‘power of scientic expression.’’ As the strategy, we adopted a marking standard list and activity in a class. Students’ power of scientic expression increased in the fol-lowing ways: (1) Students were able to express their thoughts using the worksheets with a marking standard list. In addition, students learned to express themselves logically using appropriate scientic terms. (2) Students used scientic terms without hesitation and were able to give presentations using a whiteboard. In addition, students were able to express content such that others easily understood.Key words科学的な表現力、理科授業、採点規準表、話合い活動Power of Scientic Expression, Science Class, Marking Standard List, Activity順天堂グローバル教養論集 第一巻(2016)44–58頁1)順天堂大学 国際教養学部 (Email:o-miyashita@juntendo.ac.jp)2)愛知県豊川市立萩小学校*責任著者:宮下  治 〔August 27, 2015 原稿受付〕〔January 8, 2016 掲載決定〕

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